Bidża mantra to kolejna zaawansowana technika rozbudzania, oczyszczania i uaktywniania czakramów. Mantry bidża stanowią dźwiękowy ekwiwalent jantr. Wibrujące sylaby mantr pobudzają siedem czakramów wywołując w nich rezonans składający się na wewnętrzny, harmonijny akord. Śpiewne intonowanie sylab działa jak widełki stroika, uspokajając umysł i budząc uśpione energie czakramów. Większość z nas zna sylabę OM, uznawaną za „dźwięk Wszechświata”. Związana jest ona z czakramem szóstym i siódmym. Mantry i odpowiedające im czakra- my przedstawione są na diagramie ze strony 25.
Zaawansowani adepci tantry w rytualnej koncentracji umysłu stosują także mudry. Mudry są formą komunikacji niewerbalnej, w której gesty dłoni, palców i pozycje ciała symbolizują aspekty wyższej Rzeczywis- tości. Mudry wywołują przepływ energii, którą kierują do słabiej naener- getyzowanych części ciała, także do obszarów czakramów wyższych.
Jako formę medytacji i skupiania umysłu tantrycy stosują również techniki białej tantry. Białą tantrę uważa się za babkę hatha yogi. Łączy ona korzystne dla układu mięśniowego techniki z oddychaniem, koncentracją i skierowanym na uruchomienie czakramów „odczuwaniem” sterującym świadomością i emocją w ciele fizycznym. Właśnie elementy koncentracji, oddychania i odczuwania różnią białą tantrę od większości form hatha yogi.
Przedstawiliśmy tu te bardziej zaawansowane techniki, by zasygnalizować ich istnienie na wypadek, gdybyście zapragnęli pogłębić waszą wiedzę o tantrze. Nie są to praktyki nieodzowne dla początkujących adeptów tantry, jednak z czasem, w miarę postępów, nabierają one coraz większej wagi, przydając technikom skupiania umysłu różnorodności i głębi. Jest jeden powód, dla którego koncentracja umysłu w tantrycznej jodze stanowi ważny element sztuki świadomego kochania: pozwala ona przenieść naszą ześrodkowaną optykę z osoby na parę, dzięki czemu koncentrujemy się zarówno na swoim związku, jak i na sobie nawzajem. Nie jest to takie proste, jakby się mogło wydawać. Trwanie w nieprzerwanej świadomości, koncentracja na związku i wzajemnym zestrojeniu wymaga wysiłku, jest jednak istotną częścią tantrycznej praktyki i odgrywa bardzo ważną rolę w naszych programach. Być uważnym w najdosłow- niejszym znaczeniu wobec drugiej osoby, a także wobec „my” i wobec „ja”: być świadomym i przebudzonym – oto prawdziwy klucz do wypełnionego namiętnością, ewoluującego, a być może nawet rewolucyjnego związku, jaki oferuje tantra.
Leave a reply